Svenska Bil >> Res >> Content

Hej Från Österrike - Going tillbaka till mina rötter (del ii)

Min bror och syster-in-law hade tagit nästa dag ut och vi planerar en utflykt längre bort: vår destination var en bergstopp som heter Mangart i Slovenien, ligger ca tre timmars bilresa från min hemstad. Skönheten i Centraleuropa är dess mångfald av landskap och dess små avstånd, och på bara några timmars körning genom den österrikiska delstaten Kärnten vi anlände i Val Canale, ett område där Österrike, Italien och Slovenien möts. Förresten det är också det enda område där de germanska, romanska och slaviska språk familjerna samlas intill varandra. Vi passerade genom den pittoreska Predil sjön och fortsatte vår klättra i de höga bergen och korsade den italienska gränsen i Slovenia.But som det kan vara med de bästa som planer på möss och män, var vår vandring till Mangart Mountain inte vara: vår bil överhettad och det fanns inget sätt vi skulle göra det längre. Vi var tvungna att stanna, låta bilen svalna och vända för att gå tillbaka ner för berget. Lyckligtvis gjorde vår besvikelse inte länge sedan vi kom upp med en alternativ plan: vi tog linbanan upp till Monte Lussari vars topp området finns en liten bergsby med en liten pilgrimsfärd kyrka. En helt fantastisk 360 graders Mountain Vista öppnar upp från toppen av detta berg, och vi har haft en stadig lunch på balkongen i en rustik restaurang, tar i den fenomenala alpina panorama.On vägen hem stannade vi i staden Tarvisio, en gräns stad som har dragit nytta under en lång tid från trafiken mellan Österrike, Slovenien och Italien. Vi stannade vid marknaden, plockade min bror upp några italienska delikatesser och vi har haft vår promenad genom staden. Efter vår återkomst till sen eftermiddag jag påbörjat en liten lokal utflykt och körde till Teichalm - Sommeralm område nära mitt hem town.This regionen marknadsförs nu som "Almenland", vilket bokstavligen betyder "alpin äng land". Den Tourism Region Sommeralm-Teichalm representerar den största sammanhängande hög höjd alpin äng område i Europa. Det finns en sjö, många vandringsleder, skidliftar och fenomenal utsikt i den omgivande landsbygden. Dessutom är området används som betesmarker för hundratals Alpine oxar, djur vars anbud och välsmakande kött är uppskattad högt av kockar och restaurangägare i hela area.Poor vädret tillbaka på fredag, så jag tillbringade en lugn dag att göra besök på bekanta och gör ärenden. Höjdpunkten på dagen var en klassisk konsert som anordnas av lokala Weiz Lions Club: en välgörenhetskonsert och fundraiser som presenterade musiker och en orkester från AIMS, American Institute of Musical Studies, ett Graz-baserad organisation som erbjuder intensiv sommar sång, piano och musikprogram till internationella studenter, varav de flesta kommer från Förenade States.We lyssnade till stycken av Mozart, Strauss och Verdi och blev grundligt imponerad av de unga sopraner, tenorer och musiker som satte på en enastående prestanda. Händelsen tog även 15.000 euro för lokal välgörenhet. Jag intervjuade flera av de unga musikstuderande efter konserten och de var grundligt åtnjuter internationellt utbytesprogram och se till att återvända hem med minnen av en lifetime.Finally, hade solen tillbaka och min näst sista dag i Österrike skulle bli underbara. Min andra fotosafari genom min hemstad resulterade i flera möten med bekanta som jag inte sett på mer än 20 år. Gamla minnen rördes upp ännu mer när jag kontakten med min skola vänner Klaudia och Doris. Under vår promenad upp till den lokala Weizberg vi hade också en kändis anslutning: Arnold Schwarzenegger mor, far och bror är begravda i Weiz kyrkogården. Hans föräldrar bodde i denna stad under många år, och hans far var en lokal polis officer.Of kurs vi reminisced om vår skola äventyr och efter en härlig trädgård lunch gick vi att vandra på den närliggande Schöckel berget. Den Schöckel är det största berget i regionen kring Weiz och ger en fenomenal 360 graders panorama över hela regionen. Sydliga utsikt sträcker sig in i de slovenska och ungerska slätterna, och nordliga perspektiv har de höga alpina toppar i norra Steiermark. I öster och väster den natursköna Steiermark bergsbygden öppnar. Tre av oss klättrade upp den brantaste delen av berget, säkert utrustad med våra gångstavar. Flera restauranger erbjuder förfriskningar och hjärtligt österrikiska mat vid toppmötet området, och hög hastighet spänningen ges av sommaren rodel spår som löper nedför berget, en trevlig adrenalinkick jag bara tvungen att experience.After vår vandring tillbaka ner vi stannade vid Doris 'hus, en vacker fastighet på landsbygden, som har en helt ny damm och stor trädgård. Doris utrustat även oss med läckra nyplockade persikor från hennes fars fruktträdgårdar. Klaudia och jag ledde tillbaka till Weiz och en timme senare mötte vi upp igen för en bakgård grilla på min brors rum. Klaudia hela familjen, hennes syster Andrea med döttrarna Nina och Katja samt de två morföräldrar anslöt för en utsökt middag som visade upp min brors kulinariska färdigheter i en multi-kurs feast.My sista heldag i Österrike hade anlänt och Ewald och Anneliese hade planerade en speciell utflykt: en utflykt till en av Österrikes mest kända fästningar - den Riegersburg. Funnits i mer än 850 år och ligger i gränsområdet för den gamla österrikisk-ungerska imperiet, har denna imponerande befästning motstod många angrepp från öst och erövrades aldrig. Det har ofta kallat "starkaste befästning av kristendomen", att framgångsrikt ha försvarat upprepade attacker från turkar och Magyars.With sina många befästa portar, dess unika läge på en slocknad vulkanisk kotte, dess omfattande försvarsmurar, trä drawbridges och vallgravar, den Riegersburg är en autentisk medeltida fästning som har sett arkitektoniska tillägg från renässansen och barocken epoker. En utställning i fästningen förklarar den historiska epok i den 16: e och 17-talet och belyser feodalismen samt två fascinerande kvinnliga karaktärer som bebodde denna fästning mer än fyra hundra år sedan: Baroness von Galler och "blomman häxan" Katharina Paldauf.Our Östra Steiermark tur fortsatte genom vulkanen land med en enhet till Schloss Kapfenstein, annan medeltida fästning som har expanderat till ett slott och är idag en exklusiv restaurang och hotell. Detta slott ligger också på den utdöda kon av en fd vulkan. Vi har haft en välsmakande lunch på uteplatsen av slottet, mot den vackra bakgrund av den avlägsna Kärnten och slovenska Mountains.My sista kvällen i Österrike spelade ut med ett besök på våra vänner Luis och Isabella, och alla fem av oss haft kvällssolen i deras vackra bakgård. Luis tog mig även på en liten skoter äventyr runt stan. Tillbaka på Ewalds plats vi tillbringade ett par timmar reminiscing tills jag var tvungen att packa mina väskor för min avresa till flygplatsen i Wien måndagen morning.These nio dagar har varit en av de mest underbara reseupplevelser i mitt liv. De kraftigt förstärktes genom mina kontakter med familj och vänner, men dessutom var mina ögon verkligen öppnas för resmöjligheter i min födelse region Austria.Styria, med sina medeltida städer, imponerande kyrkor, erbjuder kloster och fästningar ett stort utbud av destinationer till historia och älskare arkitektur. Musik, bild-och scenkonst är ständigt närvarande, även i små samhällen. Utomhus älskare kommer att hitta en hel smörgåsbord av aktiviteter, från vandring till mountainbike, skidåkning, ridning, bergsklättring, hängflygning, forsränning och många andra olika pastimes.The skiftande landskap featuring bördiga slätter, böljande kullar fulla av frukt-och vinodlingar, högalpina toppar och ängar, orörda floder och natursköna sjöar förtrolla vid varje hörn. Och mat, vin och öl älskare kommer definitivt att njuta av de olika kulinariska erbjudanden. Dessutom erbjuder Steiermark överkomliga priser och stort värde för internationella resenärer. Jag insåg min födelse region är rätt där uppe i toppen av alla destinationer som jag har besökt under de senaste åren years.This resa verkligen öppnat mina ögon för den häpnadsväckande skönhet och variation av det område där jag föddes, och även om Steiermark kanske inte vara lika känd som andra regioner i Österrike, var mina nio dagar tillbaka hem alldeles för kort och jag redan har en hel lista med saker att göra och se nästa gång jag är över i det gamla landet konst av:.
.from:https://www.motorfordon.com/bil/travel/54433.html

Previous:
Next:

Res

Copyright (c) https://www.motorfordon.com Svenska Bil All rights reserved.